söndag 4 maj 2014

Gästblogg II: Det skulle inte bli så här

Min man gästbloggade ju härom veckan på begäran av mig. Han tyckte nog det var rätt skönt att skriva av sig för nu har han skrivit mer, helt på eget bevåg. Kanske tänker han som många andra män, kanske inte. Mycket av det sköra han berättar, hade jag ingen som helst aning om innan han gav mig texten.


Det skulle inte bli så här. Jag ville aldrig ha barn. Det var jag länge helt säker på. Nu har saker och ting förändrats när jag och min fru i över två år försökt att bli med barn.

När jag var yngre upplevde jag nästan en rädsla över att vara nära små barn, bebisar. När mina mostrar stolt ville visa upp mina nyfödda kusiner och förväntansfullt undrade om jag ville hålla i underverket gjorde jag allt för att komma på en anledning att slippa. Jag lyckades inte alltid. Ibland tog mitt förråd av ursäkter slut och jag tvingades att hålla bebisen. Med utsträckta armar och en obekväm min höll jag ut, men bara en liten stund. Det kändes så onaturligt. Allt jag ville var att lämna tillbaka kusinen till någon som såg tjusningen i det lilla livet. Jag tror att osäkerheten jag kände kring små barn länge präglade min negativa uppfattning om att vara förälder. Nu har jag väntat nog. Jag är redo att skjuta en barnvagn framför mig, byta blöjor, få alldeles för lite sömn och hålla i ett barn på ett normalt sätt.

Jag har börjat fantisera om hur mitt och min frus liv kommer att förändras när barnet väl kommer. Kommer jag fortsätta att tillbringa på tok för mycket tid framför datorn? Förmodligen inte. Kommer jag att förändras? Med all sannolikhet. Jag ser fram emot att skjutsa mitt barn till fotbollsträningen, förutsatt att vilja och intresse finns hos barnet. Just den framtidsbilden kommer ofta tillbaka, förmodligen beror det på att fotbollsträningarna är några av mina egna lyckligaste minnen sedan jag var barn. Det var då jag fick chansen att vara med min pappa och jag hade hans fulla uppmärksamhet. Det symboliserar lycka för mig. Nu tänker jag på att jag vill uppleva samma sak igen, men från den andra perspektivet.

Förändringen fanns bara där en dag för drygt två år sedan. Jag kommer inte ihåg hur diskussionen pågick, men på något sätt kom jag och min fru fram till samma sak. Vi var båda redo att bli föräldrar. Förmodligen hade det växt fram gradvis, ändå minns jag att jag förvånades över att det kändes så självklart. Kanske är det så enkelt som att det låg rätt i tiden.

Vi hade båda fått tillsvidareanställningar och hade börjat leta efter hus. Förmodligen hade den lilla detaljen att jag hittat den person jag vill leva mitt liv med också med saken att göra. Kanske påverkades jag av att några av mina vänner låg i startgroparna att bli far och mor. Vid det tillfället var jag helt övertygad om att vi inom ett år skulle få en bebis, men det skulle visa sig att det inte var så lätt. Jag och min frus sorglösa och okomplicerade vardag blev komplicerad.

Varje månad var ett nytt misslyckande. När över ett år passerat började vi inse att allt inte stod rätt till. Något borde definitivt ha hänt. Vi spenderade en mindre förmögenhet på graviditetstest och ägglossningstest. Jag såg hur de negativa resultaten påverkade min fru, gråt avlöstes av tysthet. Det var som att förlora ett barn varje månad. Utåt visade jag inte mycket, sådan är inte jag. Men inuti kände jag hopplösheten av att inte lyckas. Jag slets itu av att inte kunna trösta min fru. Därför bestämde vi oss till slut för att söka hjälp.

Efter månader av tester, som inte visat mycket, ska vi efter sommaren påbörja så kallad IVF, provrörsbefruktning. Det kommer att bli fem månader av utmaningar för framför allt min fru. Hon kommer att försättas i några veckor av klimakterium och få ta nässprej – något hon hatar. Men det värsta av allt, både för henne och mig, är att vi tvingas att ta sprutor i magen varje dag i mer än en vecka. Vi är båda dödligt rädda på vassa nålar och har haft vår beskärda del av svimningar på grund av detta.

Nu är tanken att jag ska sticka henne i magen och när jag inte finns i närheten ska hon göra det själv. Det här är inget som kommer att stoppa oss från att slutföra behandlingen. Vi kommer att klara det här.

5 kommentarer:

  1. Så fina fina ord! Ni verkar vara så fina människor! Håller mina tummar för er.

    SvaraRadera
  2. Känner väl igen mig i sprut/nålfobin... För att göra det en smula lättare inför min start (ej fått datum än, står i kö) håller jag på och övar. Jag har bara kommit till att föreställa mig en spruta, och bara det är fruktansvärt otäckt, så det går långsamt. Nästa steg blir väl en bild...

    SvaraRadera
  3. Känner så väl igen min egen man i din mans ord, och jag känner igen mig och min önskan efter ett barn i allt du skriver! Håller tummarna för dig och alla oss andra som väntar på att bli 3!

    SvaraRadera
  4. Vill bara ge er spruträdda lite boost. Tidigare så grät jag så fort jag skulle ta spruta eller blodprov. Visst, jag har aldrig svimmat eller struntat i att gå iväg för att ta prover pga min rädsla. Men att jag skulle ge mig själv sprutor i magen var så otänkbart att jag blev spyfärdig vid blotta åtanken. Nu sitter jag här med en genomförd "omgång" och väntar på dagen D då jag ska ta gravtest. Ni kommer klara det så bra, jag lovar och svär. Av olika anledningar så var jag även tvungen att få en spruta efter äggplocket och när barnmorskan frågade om jag ville ta den själv så kände jag en sådan enorm lättnad att hälften hade varit nog. Tror att det är bra att göra som sockernosen skriver att med små små steg vänja sig vid tanken. Jag hejar på er!

    SvaraRadera
  5. Önskar att ett lycka till från oss som läser kunde hjälpa och ge er ett positivt resultat! Har själv varit i IVF svängen. Tre fulla IVF:er och ett försök med fryst blastocyst. För mig var sprutperioden nästan den bästa för då upplevde jag att jag gjorde det jag kunde. Men jag har inte varit spruträdd. För oss blev det en bebis till slut men det var när sprutorna inför fjärde försöket låg i kylskåpet och vi bara väntade på mensen som aldrig kom. Vi var inte så långt borta från att ge upp och hade satt upp en gräns där det skulle vara över. Alla har olika sätt att hantera den enorma stress som hela processen innebär. Jag hoppas ni har hittat det som passar er bäst! Varmaste styrketankar till er!

    SvaraRadera

Tack!
Kommentarerna i denna blogg förhandsmodereras inte. Finner jag din kommentar olämplig så kommer den tas bort.

Vänliga hälsningar
Lina