onsdag 18 mars 2015

Lugnande, bedövning och dropp

Jag var lite blek ett tag.
Tidsmässigt, sett till allt runtikring själva ingreppet, var det här vårt smidigaste äggplock. Känslomässigt, det tyngsta. Det var också det fysiskt mest krävande. Jag sa det åt Tobias igår, att det verkligen är så svårt att beskriva ett äggplock i sig eftersom vi varit med om tre helt olika.

I går var jag ganska nere när vi tog oss till kliniken, ledsen. Jag vet inte riktigt vad det är. Men jag gissar att det beror på ganska mycket. Jag var rädd att det skulle göra ont. Att vara tillbaka i den där sängen inför äggplocket, dessutom. Få samma information om att "Ta på dig de här kläderna, ta två panodil. Sedan kommer jag in och säger när du ska gå och kissa …" Det blir liksom en läskig loop. Sinnet känner sig lite lurat, på något sätt. "Är vi tillbaka här? Där vi blivit så besvikna tidigare? Hur kan du?" Och så är det hormonerna, givetvis.

När det var dags för själva äggplocket skulle det visa sig att äggblåsorna var fler än de 13 som synts i fredags. Jag frågade läkaren om hon kunde säga hur många, det hon konstaterade var att hon slutade räkna efter ett tag. I och med att äggblåsorna var så många så fick jag mer bedövning och lugnande än de tidigare gångerna. Det var jobbigare än de tidigare gångerna eftersom det tog längre tid. Sedan hör jag läkaren och sköterskan säga "Pulsen sjunker. Nu måste vi få dropp hit in". Så rätt vad det var hade jag ett dropp i armen. Jag var ganska borta ett tag. Men personalen är så himla proffsig och rar, så det kändes aldrig som någon fara. Tobias var så duktig som inte ens var nära att svimma den här gången! Första gången fick han lov att lämna rummet så snart bedövningsnålen åkte fram ...

När embryologen kom för att informera om vilken metod de valt att använda sig av, så sa hon att de kör icsi på hälften och ivf på hälften för att det var så många ägg. Vi tappa nog hakan både jag och Tobias. Kunde vi ha fått så mycket som åtta ägg, tänkte vi. Sedan kom sköterskan och vi fick veta att det blivit tolv ägg. Helt otroligt. Det är alltså tre gånger så många ägg som vid vårt första försök.

I söndags pustade jag och Tobias ut, att vi äntligen är klara med sprutor. Tji fick vi. I och med att det blev så många ägg och för att jag reagerade som jag gjorde så finns viss risk för att jag kan bli överstimulerad. Jag ska därför ta en tablett som heter pravidel varje kväll fram till graviditetstestet. Dessutom ska jag ta en spruta varje kväll, fragmin, som är blodförtunnande. Utöver det fortsätter jag med prasteron två gånger per dag och ska förstås ta vaginaltabletten lutinus tre gånger per dag. Det vandrande apoteket fortsätter sin färd!

Behöver jag säga att jag är hemma från jobbet i dag? Det enda mål jag har för onsdagen är att ta mig till affären för att köpa någon god B&J-glass.

2 kommentarer:

  1. Heja dig Lina! Grattis! Vad härligt! Ni är grymma!! Jag har bara gjort två plock men det är banne mig inget vidare. Min upplevelse är att när man är mitt i den snurren så är man så jäkla inne i det hela så att man nästan glömmer att tanken är att det ska bli ett barn! Ett barn känns ju sååå långt bort! Jag var liksom så stolt över mina äggblåsor, min fina slemhinna och våra embryon så det kändes nästan som att jag det var det som var målet. När folk frågar om jag har barn är jag på vippen att utbrista: "Javisst, jag har två finfina blastocyster i frysen".. ;-D All styrka och kramar till er! Det är helt sjukt vad man ska behöva gå igenom, men: Barn blir det, det är bara frågan om hur och när! Nu håller vi tummarna! Kram från Malin - en blastocystmamma :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår verkligen känslan att man glömmer målet ibland! Haha.

      Blastocystmamma låter riktigt fyndigt! Och mycket imponerande, tycker förstås en som inte fått de sina att nå blastocyststadiet ännu! Min läkare peppar mig med att jag måste tänka positivt nu när embryona sätts in, att det är superviktigt vid ivf-behandlingar, så jag försöker smaka på ordet "tvillingarna" :)

      Stor kram! /Soon to be ruvare igen

      Radera

Tack!
Kommentarerna i denna blogg förhandsmodereras inte. Finner jag din kommentar olämplig så kommer den tas bort.

Vänliga hälsningar
Lina