onsdag 29 april 2015

Snabbt läkarbesök

Nästa vecka på onsdag ska jag göra den läkarundersökning som krävs i samband med medgivandeutredningen. En så där lite lam men ytterst nödvändig grej att göra. Jag hade väldigt tur som fick en tid så snabbt, det borde inte riktigt vara möjligt men så föll det sig. Hoppas nu bara att Tobias, som ännu inte hunnit ringa vårdcentralen, får en tid snart också.

Till undersökningen ska jag ha med mig en särskild hälsodeklaration som jag fyller i själv och ett läkarintyg som läkaren fyller i. Båda blanketterna finns att hämta på Socialstyrelsens hemsida.

Jag slås då och då av vad det egentligen är vi håller på med. Sedan när blev det en sådan pappersvärld att försöka bli förälder? Man har dessutom blivit så van att ha på sig den här kliande ofrivilligt barnlös-koftan att jag undrar hur det kommer bli att ta av sig den. Skönt, tror jag. En lättnad också, en sådan befrielse. Jag försöker att inte tänka på den så mycket. Men när det är mycket att hålla reda på, som att begära ut registerutdrag från kronofogden, boka läkartid, be om ledigt då, då och då från jobbet, fylla i en hälsodeklaration, fundera ut referenter ... Och det här är ju bara början. Då blir det lite tankeverksamhet. Men ett steg i taget ska visst fungera bra.

Fast sedan känns det också viktigt för mig att visualisera, att förstå varför vi gör detta. Tänk när vi får hem det där brevet med en bild på vårt barn … Undrar vem av oss som upptäcker det i lådan? Eller kommer det som ett mejl? Hur kommer det att vara? Eller när vi kommer hem från ursprungslandet. Första natten i huset. Första morgonen som vi vaknar tillsammans. Åh, bara för att få uppleva det skulle jag kunna fylla i alla papper i världen.

2 kommentarer:

  1. Ja det är lätt att känna sig tyngd av allt pappersarbete. Mycket ligger framför er så tipset är att ta ett steg i taget. Fokusera nu på utredningen, sen kommer mycket mera när ni väl valt land men det löser ni galant då. Nuförtiden ringer nog de flesta organisationer in barnbeskedet och vi fick först all info elektroniskt men det kanske är lite olika. Förstår ni målar upp framtida bilder och scenarion. Det har vi alltid gjort och jg tror det är viktigt för att orka :) kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, ska försöka. Men ibland har jag lätt för att springa i väg och glömma bort att ta det ett steg i taget :)
      Det känns ändå rätt bra att ha haft ivf:en att "öva" med. Det var ju verkligen ett steg i taget det med, fast en lite mer light version av det som väntar nu förstås. Kram!

      Radera

Tack!
Kommentarerna i denna blogg förhandsmodereras inte. Finner jag din kommentar olämplig så kommer den tas bort.

Vänliga hälsningar
Lina