tisdag 7 april 2015

Yrkestitlar och konfliktlösning

I dag fick vi svar av Barnens vänner som skickade en hel lista över vad som är viktigt att det tydligt framgår i den utredning som görs kring oss om det är så att vi vill ansöka om att få adoptera från St Lucy i Taiwan.

Listan är en A4 lång, men här är några av de 18(!) punkterna som alltså måste finnas med:

  • Blivande mor- och farföräldrars ålder, yrke. Hur kontakten oss emellan ser ut; hur ofta vi träffas, deras inställning till den kommande adoptionen och konkreta exempel på vilket stöd de kan bidra med.
  • Namn, ålder och yrke på våra syskon och hur kontakten oss emellan ser ut. Hur ofta vi träffas, har syskonen barn, deras inställning till den kommande adoptionen och konkreta exempel på vilket stöd de kan bidra med.
  • Exakt yrkestitel och en mer detaljerad beskrivning av arbetsuppgifter.
  • Information om vi äger vår bostad och om den; antal rum, tänkt barnrum och omgivningar med närhet till förskola, lekparker.
  • Våra årsinkomster. Det är bra att det kan konstateras att vår ekonomi är god enligt svensk standard för den kommun vi bor i.
  • Situationen i vår relation; hur vi träffats osv, konkreta exempel på vilka roller vi har, hur vi fattar beslut, löser konflikter och stöttar varandra.
  • Planer på hur föräldraledigheten ska se ut, vem som ska vara ledig när, hur länge.
  • Detaljer om hur vi kommer att stötta barnet mot rasistiska kommentarer och upplevelser.
Sååå mycket matnyttig information. Barnens vänner är fantastiskt hjälpsamma med information och tips. Listan med 18 punkter är alltså den utländska organisationens krav på vad som ska vara med.

När det kommer till vad som ska med tycker jag inte minst att punkten om konkreta exempel på vilka roller vi har i vår relation och hur vi fattar beslut är intressant att svara på. 

4 kommentarer:

  1. Jag har just börjat läsa din blogg, jag hoppas innerligt att det kommer gå bra för er med adoptionen, förstår att ni genomgått en tid med hopp och förtvivlan ❤️
    Vi är också ofrivillig barnlösa, men det beror på att jag har svår reumatism och behöver medicinering, tyvärr måste man göra uppehåll med de mediciner jag innan planerad graviditet och det känns omöjligt, jag har även läst en del om adoption och kraven verkar svåra. Så nu är jag i fasen att försöka acceptera att vi inte kommer få barn.
    Jag önskar er lycka till, kommer följa din blogg fortsättningvis.....
    ❤️❤️❤️/Maria
    livs-tankar.bloggplatsen.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, Maria. Tack för din värme och för att du delar med dig lite av din historia. Det kan ibland kännas hopplöst, när kraven är höga. Men jag hoppas ändå att du försöker kontakta någon av de adoptionsorganisationer som finns med dina frågor kring kraven. De brukar kunna ge support och kloka svar.

      Stor kram!
      / Lina

      Radera
  2. Jag har skickat dig ett mejl.

    Kram från mig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett mejl som var guld värt. Tack <3

      Radera

Tack!
Kommentarerna i denna blogg förhandsmodereras inte. Finner jag din kommentar olämplig så kommer den tas bort.

Vänliga hälsningar
Lina