tisdag 2 juni 2015

Det skrivna ordet

Vi har valt att ha en god vän, mina svärföräldrar och min mamma som referenter i vår medgivandeutredning. Vi tänkte att det kanske är ostrategiskt, egentligen, att ha så nära familjemedlemmar som referenter. Men känslan att de kommer vara en så stor del av vårt barns liv, övervinner det. Ett krav som ställts på våra referenter, som jag förstått inte ställs i alla kommuner, är att de ska ha föräldraerfarenhet. Visst har vi flera vänner och bekanta med barn. Men väldigt nära vänner som umgås med oss ofta och har barn är få. Därför känns vårt val av referenter ännu träffsäkrare.

Vi har inte lagt oss i hur våra referenter formulerar sig eller vad de väljer att ta upp. Däremot har min svärmor läst upp både hennes och min svärfars brev och ja … det är en väldigt speciell känsla att få höra deras tankar kring vårt kommande föräldraskap. Jag svämmar över av värme och blir alldeles rörd. De har ju sagt tidigare hur de tänker och känner. Men det blir så vördnadsfullt att höra det i detta sammanhang.

Jag blev också rörd av att läsa vår gode väns brev. Han har känt min man länge, vi har träffats genom Tobias. Han skrev så fint om oss, vår relation till hans son, och om den längtan vi bär på. Hade han alla de orden inom sig? Så berörande och rart.

Breven får mig att reflektera över hur ord som formuleras på papper kan greppa tag i en, jämfört med när någon säger en sak spontant i ett samtal. På pappret blir det så seriöst och "på riktigt" att ta del av, kan jag känna. Det klingar inte av.

Jag känner mig så tacksam att vi har dessa underbara människor i vår närhet. Och så får jag lust att skriva en massa kärleksfulla brev till alla fantastiska människor jag känner, haha.

8 kommentarer:

  1. Ja visst känns det både hedrande och lite konstigt att läsa referensbreven :) Jag kan bara informera er om att om ni skulle välja Sydkorea så vill de ha två referensbrev. Referenterna ska vara barnfamiljer, men inte nära släktingar, som känner er mycket väl. Av brevet ska framgå hur ni känner varandra, på vilket sätt ni umgås (t.ex. gemensamma semestrar etc) samt ålder på referenternas barn.
    Om referensbreven i medgivandeutredningen uppfyller dessa krav, behövs inte några fler referensbrev. Annars måste nya referenser skrivas. Men det behöver ni inte tänka på nu. Det är bara att man får lösa det då helt enkelt, men det kanske kan vara bra att veta tänkte jag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såna här kommentarer gör mig så himla glad över att ha denna blogg. TACK! Vi har misstänkt att när det väl kommer till vilket land vi väljer kommer de vilja ha nya referenter som inte är nära släktingar, men inte riktigt haft koll på detaljerna.

      När det gäller adoptionen är min man väldigt inne på Sydkorea just nu och jag dras med i det. Men mycket kan ju hända innan hösten :)

      Tack för infon!

      Radera
    2. Det är bara roligt att kunna hjälpa till med sin erfarenhet :)

      De största fördelarna med Sydkorea är att barnen är relativt små och friska i sammanhanget, bor i fosterfamiljer och att det inte är någon kö så man kan skicka sina papper direkt och väldigt snabbt få barnbesked som det ser ut nu. Men sen är det negativa att det är lång väntetid på att få resa, 8-12 månader :(

      Radera
  2. I vår kommun ville de att vi skulle välja 3 referenser, en som känner mig väl, en som känner min man väl o en som känner oss båda väl. Referenserna skulle alla vara barnfamiljer. Så var det både när vi fick vårt medgivande och sen också när vi skulle förlänga medgivandet. Jag håller med, det är väldigt rörande att läsa hur ens nära och kära beskriver en. Vi behövde sedan heller inte nya/fler referenser till ansökan (Thailand)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi räknar med att behöva andra referenter sedan, men tänkte att vi kör på detta nu. Det kändes bra, helt enkelt. Det krav som ställdes på våra (fyra) referenter var att de har föräldraerfarenhet, sedan gjorde det inget om det var familj/släkt.

      Mina svärföräldrar är referenter åt oss båda, liksom min mamma är referent åt oss båda och så är vår vän referent åt oss båda också.

      Även om det vore smidigt att ha samma referenter vid ansökan till landet, så får vi ännu mer smicker att suga i oss nu kan man ju se det som ;)

      Radera
  3. Haha helt rätt ;) vi tyckte det var jättesvårt att välja ut en var så det låter jättebra att ni kan ta gemensamma! Trevlig helg! ❤

    SvaraRadera

Tack!
Kommentarerna i denna blogg förhandsmodereras inte. Finner jag din kommentar olämplig så kommer den tas bort.

Vänliga hälsningar
Lina