fredag 31 juli 2015

Medgivandeutredning och ny rutin

Nu har vi båda läst medgivandeutredningen som innehåller drygt sju sidor. Den känns i stora drag bra. Det är några grejer som vi nog funderar om de gör någon nytta i att vara med och andra grejer som vi kommer på att vi saknar. Men vi har bara ögnat igenom den nu och kommer väl att läsa den igen under helgen. På onsdag kontaktar vi familjerättssekreteraren för att komma med förslag på ändringar.

I dag har också våra referenter blivit kontaktade, vi hade börjat tro att det kanske inte skulle ske, så det börjar verkligen dra ihop sig.

Jag och Tobias har införskaffat en bok där vi ska skriva några rader i veckan om våra tankar kring adoptionen eller kort och gott som jag skrivit att den heter, "Vår resa till dig". I dag skrev jag första inlägget:
Jag tycker att anteckningsbokens framsida
är rätt så mitt i prick.

Avesta 31 juli 2015
Klockan är 15.28.
"I dag, faktiskt om några minuter eller högst en timme, väntas familjerättssekreteraren lägga utredningen om oss i vår brevlåda. Det känns stort och viktigt. Näst intill overkligt. Hur nära oss finns du nu?"
Jag tvekade lite innan jag skrev under med signaturen Mamma.

Min man har skrattat åt mig och dragit paralleller när jag började med att pissa på graviditetstesterna i tid och otid med att jag nu hann springa ut till brevlådan säkert fem gånger innan jag fick napp klockan 16.40. Då höll jag masken ända tills jag stod mitt framför Tobias och kunde vifta med kuvertet. Det bubblade i mig för att nu hade jag ju något positivt att komma med. Och bubblar gör det förstås fortfarande.

3 kommentarer:

  1. Det bubblar inte bara inom er! Vi är så nyfikna alla här också. Ringde Tigern för att prata om annat men vi hamnade på frågan om utredningen ändå. Det går inte att komma ifrån. Och som vi längtar med er. Vi som kommer och bor på orterna som börjar på G. Vare sig det är Gällivare eller Gimo så tror jag vi är på gränsen lika nyfikna som er. En efterlängtad familjemedlem som vi bara väntar på att få slå klorna i med kärlek och lära massa bra saker som hur man kraschar pappas tv-spel till mammas bokläsning genom att byta plats på bokmärket :-P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så fint skrivet Marion. Håller med om allt du skriver. Längtan från oss alla är enorm. Känner oxå sån tacksamhet att vi får ta del av resan till målet. Tänk så många vi är som kan överösa det älskade lilla barnet med kärlek. Kram �� Maritha

      Radera
  2. Äntligen ett steg till i rätt riktning! Tveka inte att komma med förslag på ändringar som ni känner är rätt för er, det är ert medgivande. Vi har alla gånger bara skrivit in våra ändringar som kommentarer i PDF-filen och sen har socialsekreteraren ändrat det. Inte frågat om hon kan tänka sig att ändra det. Det är även bra att fråga AC om de kan läsa igenom den åt er så att de kan se om där är något som verkar konstigt, ni har ju även förslag på länder som de kan ha som utgångspunkt och se om den passar. Se tex till att det inte finns med några ekonomiska siffror, de blir fort gamla.
    Lycka till!

    SvaraRadera

Tack!
Kommentarerna i denna blogg förhandsmodereras inte. Finner jag din kommentar olämplig så kommer den tas bort.

Vänliga hälsningar
Lina