söndag 4 oktober 2015

Ofrivilligt barnlösa är från Mars?

Pust, vilken härlig men intensiv helg. I fredags var jag och mannen på bio. Han fick tjaaata med sig mig till The Martian. Fy för rymdfilmer, tänkte jag. Men den var riktigt bra!

Jag sa åt Tobias att han fick skratta när jag kände det som att jag som ofrivilligt barnlös kunde relatera till Matt Damons ödeliv på Mars under vissa skeenden i filmen. Att jag tidigt i filmen kunde det handlade främst om att det kan kännas som att man når botten, men man får inte förlora hoppet under några som helst omständigheter även om man känner sig sjukt ensam och det går åt helvete med lite grejer.

Helt bisarr liknelse ändå! Men jag tänker att filmskaparna faktiskt lyckats när jag som tittar på filmen kan använda mina referensramar till att förstå konflikten i berättelsen. Mannen fick förresten med sig mig genom att lova att gå med i en adoptivpappa-grupp på Facebook, vilket han nu är. Hurra! Ännu mer hurra: Han verkar gilla gruppen!

Det kanske tycks dominant av mig att tjata att min man ska gå med i en sådan grupp, men ibland behöver man en liten push och jag tror att det var så här. Han ser inte poängen med gruppen förrän han är en del av den. Det är också ett bra sätt att ta in var vi är på väg någonstans. Så fick han ju med mig på bio också ... Ge och ta, ge och ta.

En annan stor grej i helgen var förstås att vi köpte växasängen OCH har satt ihop den. Det här är första gången jag sett honom sätta ihop en möbel utan att svära ett dugg. Kan det bero på att vi valde dyrare Mio framför Ikea? En parentes är väl att jag råkade ha några skruvar över när sängen väl var ihopsatt, men den verkar hålla bra. En nästan treåring gett både lakan och säng godkänt, efter finbesök i helgen. Fantastiskt mysigt.
Ger jag ett trovärdigt intryck som bakande fru?
Bakverken fick i alla fall klart godkänt av både make och inneboende.
Söndagen har vi ägnat åt flängande och fotande. Nu har vi nästan alla bilder vi tror kan behövas till albumet som ska skickas till Taiwan. Det vi saknar på bild är barnrummet, vi vill hitta ett litet bord och en liten stol först, en familjebild med våra föräldrar och Tobias bror som vi fixar om en vecka och eventuellt en bild på mig och Tobias tillsammans i trädgården. I dag när vi fotade blev det många bilder på bara en av oss. Haha. Vi har ju fått instruktioner om att det inte ska se för tillrättalagt ut på bilderna, så hoppas vi gjort rätt.

I övrigt har vi börjat med vår komplettering i dag. Internet är ju helt fantastiskt i detta avseende, måste jag säga! Vi har kommit minst halvvägs med kompletteringen. Det är mer än vad jag trodde i fredags när vi satt med pappren framför oss.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack!
Kommentarerna i denna blogg förhandsmodereras inte. Finner jag din kommentar olämplig så kommer den tas bort.

Vänliga hälsningar
Lina