onsdag 11 maj 2016

Att vara så beroende av andra

Det är som att vi lägger livet, ja kanske inte hela livet men det som har störst betydelse i våra liv just nu, i händerna på andra. Vi kan inte bilda familj på egen hand. Därför måste vi våga lita på andras noggrannhet och professionalism när vi försöker få barn. Såsom sjukvården, socialen, vår arbetsplats, olika myndigheter och vår adoptionsorganisation. Barnens vänner är allra viktigast och guld värda -  sådana proffs. Vi är som blinda men kastar oss i armarna på dem och låter dem leda oss tryggt genom den här fasen i livet.

Så finns det det andra småpussliga bitar där adoption inte är en del av vardagen för dem som vi måste förlita oss på. För några veckor sedan spilldes vår tid och energi när arbetsgivarintyghet till organisationen inte var korrekt ifyllt. Sådant händer. En gång är jobbig men inte hela världen så länge det är relativt smidigt att lösa. I dag fick vi äntligen tillbaka pappren från läkaren som uppdaterat pappren. Så har han bara uppdaterat ett av proverna. Det andra som krävs står inte med. Samma gamla datum. Pappren som vi väntat på över en vecka eftersom dåvarande prover (nu) gått ut är totalt värdelösa för oss.

Jag bryter ihop. Vi har ingen, ingen, ingen glädje av de här "uppdaterade" pappren där ett av proverna är värdelöst sedan förra veckan. Jag bryter ihop för att jag måste telefonköa hos vårdcentralen. Igen. Skicka nya ofyllda papper (och de tidigare ifyllda) för att snällt och lugnt be läkaren fylla i, fylla i rätt, på nytt. Jag tyckte det var jobbigt innan blod- och urinproverna för jag bävade just för detta - att det skulle bli för krångligt för vårdcentralen och bli fel och vi kan liksom inte lägga oss ner på backen och skita i det (om vi nu inte vill skita i att bilda familj) utan måste flåsa dem i nacken och få dem att göra om tills det blir rätt. Jag hatar detta. Hatar, hatar, hatar att vara så fruktansvärt beroende av andra i vårt familjebildande. Det är fan inte klokt.

10 kommentarer:

  1. Hej,
    Usch jag lider med dig. Förstår att det känns tufft och att luften ibland går ur en. Men kämpa på, det är så värt det! När vi skulle fixa läkarintyg så vände vi oss till en privat klinik som erbjöd dylika prover/intyg som behövs vid adoption. Ingen väntetid alls och riktigt proffesionellt. Helt klart värt pengarna!
    /Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Perfekt! Här var mannen skriven hos en privat vårdcentral (med lika noll koll som landstinget) när vi skulle göra läkarundersökningen, men då var det sämre både sett till väntan och pris än hos landstinget så han bytte.

      De är hjälpsamma där vi går nu, men det bliiiir ju så frustrerande när de klantar till det.

      Radera
  2. En stor kram till er.

    SvaraRadera
  3. Det här känner jag igen! En gång blev jag så arg att jag dikterade för en läkare vad hon skulle skriva och rättade dessutom stavningen på vissa ord. Det är inte likt mig. Det är så hemskt frustrerande och det är ju inte precis småsaker som står på spel. Dyrt är det också. Men sen... häng i!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Alltid skönt att höra att det finns fler som varit i samma sits (och tagit sig ut på andra sidan!).

      Radera
  4. I know the feeling. Håller just nu på att få ihop ansökan till Sydafrika. Att få en läkartid var visst omöjligt inom rimlig tid. Men pittbullterriern i mig kom fram. Vips så dök lämplig tid upp dagen efter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner igen det där! Härligt att få hålla uppe tempot nån gång i processen. Hoppas det går bra med er ansökan! <3

      Radera
  5. Har också dåliga erfarenheter av läkarintyget! Läkaren glömde signera och skriva datum. Till råga på det så var det en "stafettläkare" som de inte visste när han skulle dyka upp nästa gång. Suck. Det löste sig. Tror faktiskt de förfalskade namnteckningen och datumet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Suck! Skönt att det i alla fall löste sig. Verkar ju som att de kan ha hittat en kreativ lösning där! Kanske nåt jag får lov att föreslå om det trasslar till sig ytterligare för oss? ;)

      Radera

Tack!
Kommentarerna i denna blogg förhandsmodereras inte. Finner jag din kommentar olämplig så kommer den tas bort.

Vänliga hälsningar
Lina