torsdag 5 januari 2017

Svaga adoptioner och testamente

Vi väntar fortfarande otåligt på uppdateringar om vår lilla Hanna men hoppas det är på gång. Jag tror det kan vara så att de hör av sig med någon uppdatering först när ett datum blivit spikat, eller är förbi, i domstolen. Den enda uppdatering vi fått, förra veckan, var att barnhemmet lät meddela att de ville att vi skulle skicka om filmerna då vi var upp- och nervända. Jaja, det var ju enkelt ordnat och så vet vi att om filmerna kommit fram så har pekboken också gjort det! Undrar om hon fått den att bläddra i ännu?

Ärendet går igenom flera steg i domstolen, tre om jag inte missminner mig. Domaren har hela tiden en deadline att hålla sig till. En del använder precis all tid som de har, medan andra ser till att bli klara så snart de kan med varje steg. Vi får se hur vår domare jobbar.

Nästa vecka har vi i alla fall planerat ett besök hos banken för att skriva testamente. Det är ju så att en adoption från Taiwan är en så kallad svag adoption. Det innebär att den måste godkännas av tingsrätten i Sverige också. Det har jag inga bekymmer med. Men det kan dröja några månader, ibland flera. Under den tiden anses ju inte Hanna till fullo vara vår enligt lagens mening och vi behöver därför ha skrivit ett testamente på att Hanna ärver oss om Tobias och jag, ve och fasa, skulle förolyckas båda två. Är det "bara" en av oss som dör så ärver ju den andra automatiskt antar jag. I testmanetet torde ingå vårt önskemål om vem eller vilka som tar hand om Hanna i händelse av detta även om det är socialen som har sista ordet där.

Annars är det något vaccin vi behöver kolla upp. Det har gått lite si och så med det under julledigheten. Det är inga vacciner vi måste ta, men det finns ett eller två som rekommenderas. Det är väl egentligen lite sent ute, men det står att vaccinet hjälper även om man bara hinner med en dos innan avresa. Därav mitt bristande engagemang i detta tror jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack!
Kommentarerna i denna blogg förhandsmodereras inte. Finner jag din kommentar olämplig så kommer den tas bort.

Vänliga hälsningar
Lina