torsdag 13 april 2017

Packning in progress

Det är tidigt, jag vet, men nu är jag i gång med packningen. Rena rama terapin. Det är ganska skönt att kunna ta det bit för bit också i stället för att stå där och slita sig i håret om kvällarna när det är en vecka kvar.

För det är ju en del grejer som ska med nu när vi har en minimänniska att packa till också. Bara miniapoteket känns ju som en mindre arsenal, vi har gått i princip helt efter vad adoptionsorganisationen tipsar oss om att packa:

  • Spritservetter
  • Febertermometer + febernedsättande för barn (flytande och stolpiller)
  • Näsdroppar
  • Imodium
  • Vätskeersättning
  • Zinkpasta
  • Skavsårsplåster och vanliga plåster
  • Ipren
  • Plasthandskar

På miniapotekslistan har vi kvar att inhandla: Blåbärs- och plommonpuré och kompresser. Varför så mycket undrar kanske ingen som är småbarnsförälder. Jag tycker det känns mycket, men BV förklarar pedagogiskt att det ju sker ett miljöombyte både för oss och Hanna, då uppstår infektioner lätt.  

Som sagt, det är gott om tid så jag har hunnit överarbeta vårt miniapotek eller vad sägs om denna fryspåse-lösning?

Miniapoteket ligger i en fryspåse, med påsklämma. Fiffigt värre.
Sedan har vi förstås med oss kex, barnsnacks och lite, typ 10-15, klämmisar till Hanna. Välling köper vi i Taiwan för att få den sort hon är van med. Blöjor inhandlas också där, men nappar liksom matningsskedar har vi köpt på oss. 

Klämmisar hoppas vi ska vara ett mellis som lockar.

Bobbo är inte nedpackad ännu; Vi har ju en skypeträff kvar! Däremot är bland annat Hanna-dockan, fyra pekböcker och några kritor nedpackade i minikånken. Bland det svåraste upplever vi är att veta hur mycket kläder som behövs till Hanna. Men det är väl bara att köra på något. Det är ju inte som att Taiwan inte har några klädaffärer. Vi tänker hur som helst "lager på lager" och siktar in oss på att köpa en tunn jacka och kanske ett par skor innan vi åker ner. Klänningar är ju smidigt, eftersom det funkar med eller utan tajts. Luftigt när det är varmt också. Vi kan ju vänta oss närmare 30 grader och hög luftfuktighet. Puh! Samtidigt kommer vi nog vara inomhus mycket och det kan ju säkert vara lite "AC-kallt", tänker jag. 


Några fler grejer som hunnit slinka ned i väskorna är:
  • Bärsele
  • Skötväska
  • Klädvårdsrulle
Så får vi väl se om vi får plats med några av våra grejer! Vi har fått veta att två grejer är bra att ha med sig utöver passen; Tomrum för att få plats med grejer hem och så det där eftertraktade tålamodet.

Packning in progress.

24 kommentarer:

  1. Men vad kul att ni har börjat packa! Vad nära och "på riktigt" det känns med en gång! Måste ju vara lite som att packa BB-väskan... ��
    Vad glad jag blir över att se att pyjamasen med stjärnorna på blev utvald!
    Med tanke på klämmisarna kan jag tipsa om adapterskedar av märket Bambino som Coop säljer; de går att vrida på klämmpåsens öppning och har ett litet hål i mitten så man kan mata direkt ur påsen - hur smidigt som helst när man är på resande fot!
    Kram, Silvia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, med den lilla detaljen att vår packning väger drygt 60 kilo när vi packat klart. Anar att BB-väskan är lite lättare, haha. Någon slags BB-maxi kanske? :)

      Pyjamasen åker med! Tror den passar väldigt bra storleksmässigt och så blir det tjusiga stars for a star <3

      Kram!

      Radera
    2. Jag menade själva grejen, känslan att få packa den där härliga väskan och väljer kläder som lilla underverket får ha på sig allra först, du fattar. =)

      Radera
    3. Ja, förstås :) <3
      Jag vet så klart inte om känslan är lik eller inte. Ju närmare föräldraskapet vi kommer, desto mer olikt tänker jag att det nog är mellan att föda och att adoptera. Inte att det är något dåligt eller jobbigt, utan bara att det nog är väldigt olika upplevelser. Men det vet förstås bara den som gjort både och :)

      Radera
    4. Känslan behöver ju inte vara samma, men att den är härlig i båda fall tror jag mig veta! <3
      Hoppas du blev glad för tipset med skeden!

      Radera
    5. Ja, så klart! <3
      Jag googlade på adapterskedar men hittade inte vad det är för något? Men jag gissar att det kanske är typ matningsskedar? Såna har vi köpt ett gäng av märket Bambino från just Coop och förberett att packa ned tre stycken av :) <3

      Radera
    6. Jag har med en så jag kan skicka en bild!

      Radera
    7. Det är inte vanliga matningsskedar. =)

      Radera
  2. Åh vad kul för er att få börja packa, nu är det nära.😊
    Jag kan tipsa om en salva som heter inityol, den är jättebra för röda små rumpor.
    Jag använder den ofta på förskolan och den funkar jättebra.
    Hoppas ni får det defenativa resebeskedet snart så ni kan boka biljetter och boende.
    Glad Påsk på er! 🐣😊

    SvaraRadera
  3. Vill tipsa om fruktstänger som finns att köpa på mataffärer i barnhyllan eller ev vid torkad frukt. Tror de heter cassus eller liknande. Uppskattat snacks här hemma.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset! Ska kika på det nu när jag går och handlar lunch (jobbar hela påsken ... )

      Radera
    2. De är goda eftersom de är i princip gjorda av socker. Stor kariesrisk och ger stora blodsockersvängningar. Funkar möjligen som godis.

      Radera
    3. Aha, får kika närmare. Vad jag kan se vid en första googling så är det inget tillsatt socker. Men däremot fruktsocker förstås.

      Radera
    4. Exakt. Fruktsocker är inte nyttigare än vanligt socker när det är processat. Givetvis fungerar de bra i en frukt eftersom det är mindre koncentrerat och förpackat med vitaminer och fibrer som helt förstörs när de processas. En annan vanlig fallgrop är gröt som heter att den är osockrad; när man läser det finstilta är det sötad med "fruktjuicekoncentrat" och har nästan lika hög andel kalorier från sockerarter som kalaspuffarna... Detta är så frustrerande både för mig som mamma med också tandläkare eftersom jakten på kariesriskerna och hälsoriskerna är svår att vinna när matproducenterna inte vill det bästa för vår hälsa utan sälja maximalt till barnen 🙁

      Radera
  4. Kom på en grej till: kaffetermos och filt för utflykter!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja! En termos för varmt och en för kallt är en sådan grej som finns med på annan packlista från adoptionsorganisationen, och filt :)

      Radera
  5. Oj, ju försvann min första kommentar hehe men stort grattis till Hanna! Jag vill tipsa om att ta med metall sip vattenflaskan Klean Kanteen. Vi hade med den till Sydafrika när vi hämtade vår grabb där för 5 mån sen. Det var verkligen superbra! För tips nr 2 se ovan �� Vår grabb är nu 17 mån så jämngammal med Hanna �� ni har en fantastisk tid framför de ❤️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Och grattis till ert underverk <3 Jag ska kolla upp termosen!

      Radera
    2. Här är den
      https://m.addnature.com/klean-kanteen-kid-bottle-sippy-cap-12oz-355ml-brushed-stainless-550718.html

      Radera
  6. Oj, vad svårt. Bra att ni fått lite tips. Lycka till!

    SvaraRadera

Tack!
Kommentarerna i denna blogg förhandsmodereras inte. Finner jag din kommentar olämplig så kommer den tas bort.

Vänliga hälsningar
Lina